سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عقیل عقیل

شنبه 85 آذر 18 ساعت 5:11 عصر

سلام ....


 


در مورد نویسنده :  محمود دولت آبادی نویسنده معروف معاصر در سال ۱۳۱۹ در دولت آباد بیهق متولد شد و در خانواده ای روستایی که از راه کار بر زمین سخت کویر ؛ روزگار می گذراندند بزرگ شد . کودکی اش در روستا سپری شد . برای تحصیل به دولت آباد رفت و همزمان به کارهای گوناگونی از جمله کفاشی و سلمانی گری تا کارگری در کارخانه پرداخت . در ۲۰ سالگی به تهران مهاجرت کرد و برای جامه عمل پوشاندن به دغدغه های اصلی ذهنش به کار نوشتن و بازی در تئاتر مشغول شد و از راه کارگری در چاپخانه امرار معاش می کرد . دغدغه نوشتن با او قبل از مهاجرت به تهران او را به نوشتن چند داستان از سال ۱۳۳۷ واداشت . نخستین داستان چاپ شده او به نام « ته شب »در سال ۱۳۴۱ در مجله آناهیتا در تهران چاپ شد . از آن پس ؛ کار نوشتن را به صورت جد و با پشتکار ادامه داد و از سال ۱۳۴۷ داستانهایش در نشریات ادبی و بصورت کتاب به چاپ رسید و برای وی شهرت زیادی را به بار آورد . خود او در مورد نویسندگیش می گوید : " من در ادبیات نبردی را آغاز کرده​ام، که از آن باید پیروز بیایم بیرون, توجه می​کنید این نبرد من است. "


دولت‌آبادی روز 16 مهر سال 1385 فاش ساخت که برای سال‌های متمادی نامزد جایزه نوبل در رشته ادبیات بوده است. حتی یک بار قرار بوده است این جایزه به وی تعلق گیرد، اما به دلایلی جایزه به نویسنده زن اهل آفریقای جنوبی رسیده است .


 آثار وی عبارتند از : ته شب (داستان ) ؛ هجرت سلیمان و مرد (مجموعه داستان) ؛ لایه های بیابانی (مجموعه داستان) ؛ آوسنه بابا سبحان (داستان بلند) ؛ تنگنا (نمایشنامه ) ؛ باشبیرو ( نمایشنامه ) ؛ گاواره بان (داستان) ؛ ناگریزی و گزینش هنرمند ( مجموعه مقاله ) ؛ عقیل عقیل ( داستان ) ؛ موقعیت کلی هنر و ادبیات کنونی ( مجموعه مقاله ) ؛ دیدار بلوچ (سفرنامه) ؛ کلیدر ( رمان) ؛ جای خالی سلوچ ( رمان) ؛ ققنوس ( نمایشنامه ) ؛ آهوی بخت من گزل ( داستان) ؛ ما نیز مردمی هستیم ( گفت و گو ) ؛ کارنامه سپنج ( مجموعه داستان و نمایشنامه ) ؛ مجموعه مقالات دو جلد و روزگار سپری شده مرد سالخورده ( رمان) . 


در مورد کتاب : " عقیل عقیل " واقعا معرکه است. بعد از خوندن رمان زیبا و جذاب " دفترچه ممنوع اثر آلبا دسس په دس " خواندن همچین کتابی لازم بود . در رابطه با یه زلزله است، تو خاف سال۵۱ . دولت آبادی استاد توصیفه، همه چیز رو قابل لمس توصیف کرده بود، واقعا انسانی یعنی اصلا انگار همه چیز واقعی و تو هم تو همون شرایطی .


" عقیل عقیل" بدجور خاطره تلخ زلزله بم را برایم زنده کرده. درباره زلزله خاف است و تنهایی مردی که خانواده اش را با دست خود به دل خاک داده ست...


"عقیل عقیل" با بحران شروع نمی​شود ؛ بلکه داستان با فاجعه آغاز می​شود, زلزله . در مرکز فاجعه، عقیل​ قرار دارد که همه کس اش مرده​اند, جز دخترش شهربانو که با او به صحرا بوده است و جز پسرش تیمور که در گناباد به سربازی رفته است. در "عقیل, عقیل" این پدر است که پسر را گم کرده است ؛ اما در واقع تیمور تنها پسر عقیل نیست که همه کس و کار اوست پس باز هم عقیل پدر گم کرده​ای بیش نیست...
کتاب عقیل عقیل را انتشارات نگاه در 63 صفحه و با تیراژ 10000 جلد و با قیمت 600تومان منتشر نموده است .


کتاب زیبای عقیل عقیل را می توانید از طریق لینک زیر دریافت نمایید :


در فرمت PDF  و با حجم 4.4 مگابایت


نوشته شده توسط : جشن کتاب تهران

نظرات دیگران [ نظر]